torstai 9. toukokuuta 2013

Haaste: viikon menu

Nyt seuraa niitä mun panttaamia ruokakuvia! Ihan on ollut orpo olo kun ei ole saanut jakaa näitä täällä aikoihin. :') Kyseessä on siis viikon menu, mutta tässä on kymmeneltä päivältä sen sijaan, koska paljon tuli kierrätettyä edellisen päivän ruokaa niin, että kaveriksi sille teki taas jotain uutta rinnalle. Liekö tuo niin kamala asia, että ruokakuvia on jokunen enempi. ;)

Haasteen sain siis Liinalta, kiitos! Tämä oli kyllä mieluinen, eikä sinänsä vaatinut suurta vaivannäköä, koska kuitenkin napsasen aina sen kuvan ruoka-annoksesta. Nyt niitä kuvia piti vaan pantata, se oli se haasteellisin osuus. :D

Säännöt kuuluvat seuraavanlaisesti:

1. Kuvaa viikon ajan kaikki tekemäsi ruoka (jos et muista kuvata, niin mainitse päivän kohdalla mitä teit).
2. Jos ruoka on tosi herkku ja haluat jakaa reseptin, niin hyvä juttu.
3. Seitsemän ruokaa siis ja lisäksi vinkki johonkin helppoon jälkkäriin; "Viikon vinkki".
4. Kerro keneltä haasteen sait ja jaa haaste vapaasti ainakin viidelle blogiystävällesi.
5. Laita postauksen otsikoksi: Haaste: viikon menu.

Tämän pidemmittä puheitta, tämmösiä kasvispöperöitä meillä on syöty edeltävänä kymmenenä päivänä:

Tomaattinen kukkakaali-parsakaali-paprikavuoka. Epämääräinen resepti alempaa.
Vuokaa riitti. Seuraavana päivänä salaattiannoksen päällä nautittuna, kaverina paistettu kokonainen portobello.
Yrttinen porkkanasosekeitto.
Kukkakaalia ja parsakaalia uunissa + tomaattinen linssihöystö.
Loput edelliseltä päivältä salaattipedillä.
Pyttipannu lanttukuutioista ja tempehistä.
Seuraavana päivänä pyttäriä jatkettiin vielä ruusukaaleilla.
Kukkakaaliparsakaalimuussia, paistettuja portobelloja sipulin ja kirsikkatomaattien kanssa (kuvassa PALJON mustempia mitä olivat oikeasti :D).
Seuraavana päivänä muussin kaveriksi uunissa kypsytettyä marrow -kurpitsaa.
Eiliseltä loput marrow't palasiksi ja tänään pataan portobellojen, sipulin ja tomaattisen kastikkeen sekaan.

Siinähän niitä! Tosiaan vähän väliä jää ruokaa seuraavalle päivälle, muttei tarpeeksi, että kaksi siitä enää söisi. Sitten loihditaan taas jotain uutta kaveriksi. :') Näistä suurin hitti meillä oli tuo ensimmäinen, jonka tein sen intialaisen ruokailun innoittamana. En ollut kukkakaalia (tai parsakaalia) käyttänyt ennen vuoassa, mutta intialaisessa semmosta söin ja tykkäsin. Ja matkin heti. :D

Ennen uunia, jälkeen uunin.

Kukkakaalin ja parsakaalin lisäksi vuokaan pääsi viipaloitua paprikaa ja sipulia. Tomaattisen kastikkeen otin purkista niin kuin aina. Kippasin sen ensin erilliseen kippoon, sekaan vielä jämät (ehkä parisataa grammaa) naturellia rasvatonta jogurttia, jotta tuli paksumpaa, ja maustoin. Mistä kukin tykkää, sitä sekaan vain. Tähän tuli paljon currya ja kurkumaa. Olisi tullut valkosipulia jos olisi voinut laittaa. Lisäksi mm. kuminaa, mustapippuria, hieman sitruunapippuria ja kuivattua basilikaa. Tuoreyrtteinä oli mukana ne perinteiset tilli ja basilika. Uunissa muhisteli 180°C pitkälti päälle tunnin. En tiedä miten meidän uunin toiminta eroaa muista uuneista, mutta tosi pieni se ainakin on, eli uunissa niin kauan, että ulkonäkö miellyttää silmää. :) Oli kyllä ihan jäätävän hyvää ruokaa. Mies oli meillä vielä tyytyväisempi, jos kehujen määrällä mitataan. :D

Sitten pyydettiin jälkiruokavinkkiä. Tämä oli mulle haastava, koska en koskaan syö jälkiruokia. Joskus muinoin jaoin sen banaanijätskin ohjeen täällä. Se oli enemmän semmoinen, mitä tuli syötyä plussakaloreilla autuaana. :D Vaikkei tietysti mikään kaloripommi olekaan, mutta ei mahdu nykyiseen ruokarutiiniin kyllä enää millään. Siispä aattelin jakaa mun aamupalarahkani täällä. :D Mun mielestä se maistuu ja tuntuu aivan jollekin leivonnaisen täytteelle ja tästä saisi varmasti vaikka mitä, jos haluaisi kehittää. Liian iso tuo on yksistään jälkkäriksi, mutta voisi laittaa pieniin annoskulhoihin ja hetkeksi pakkaseen? OMNOMNOM.

Tältä se näyttää kun kaikki on kupossa - sauvasekoituksen jälkeen - seuraavana aamuna:


Mulla menee tuohon siis purkki rahkaa, noin desi maitoa, kardemumma + kaneli + piparkakkumauste, lusikallinen pellavansiemenrouhetta (jota sain juuri Suomesta postissa kun täällä ei ole), lusikallinen auringonkukansiemeniä ja viisi kuivattua luumua. Sauvasekoittimella kaikki kunnolla sekaisin ja yöksi jääkaappiin. Teen siis illalla valmiiksi, jotta aamulla voi vaan laahustaa jääkaapille ja napata lusikan käteen ja kipon kautta suuhun. :D Yön aikana siitä on tullut tommosta.. ööh.. no tönkömpää, kuohkeeta, levitemäistä? Jotain semmoista. Aivan ihanaa ja ihan superherkkua. OMNOMNOM. Nätisti muovikuposta nautittuna. :D Pakko, että saa surrautettua sekottimella. Eikä mitään ylimääräisiä tiskejä tehdä, kun tuosta voi syödäkin. Vaikka mä en meillä tiskaakaan. :P Mutta juu, eiköhän tuosta voi helposti kehitellä jonkun jälkkärin! Mä kokeilisin heti tuota pakastamista, jos tämä setti ei olisi mun aamupala, kun en mä ihan jäätävää tavaraa tahdo aamulla lusikoida. :D

Sitten haastamisia! Mun mielestä on aina jännä kattella mitä ihmiset kokkailee. Kuusi nimeä tuli heti laakista mieleen ja tästä lähtee: AnnaMonnaElinaJaanabatiiti ja Eikku. Tottakai vapaata riistaa kenelle tahansa, mutta te haastetut ootte tietty pakotetut. :D Häähää!

Rahkavälipala kutsuu. Hyvää ruokahalua mulle! Mmmhh..

29 kommenttia:

  1. Tää taitaa olla neljäs blogi, josta saan ko. haasteen :) Jokaiseen oon vastannut, että jos tosiaan haluatte nähdä 7*samat ruuat niin mikä ettei :D Eli voisi olla todella tylsää katseltavaa miun "vastaus"kuvat.

    Mutta noi siun herkut...voi elämä taas miten herkullisen näköisiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa :D No ilmankos sulla on niin vähän niitä ruokakuvia. :D Ei sit oo kyllä pakko. Heidi ymmärtää. :') Ja kiittää tietty kanssa. Namia nää on kaikki olleet. ;)

      Poista
  2. Ai vitsi miten herkullisen näkösiä nuo ruuat! Haluun maistaa nuita kaikkia :D Nam.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Ne meni jo! :') Sitten kun en vielä koskaan tee minkään ohjeen mukaan, niin koskaan ei tuu kahta kertaa samanlaista. :P

      Poista
  3. Ahhaha, yritän muistaa aloittaa tän kokoamisen maanantaina. Mua nyt jo hävettää mun pakasteparsakaali - broilerinfile -mielikuvituksettomuus-alisuoritus-työeväät näiden sun tuhat ja yksi eri vihannesta -ruokalajien rinnalla :D

    VastaaPoista
  4. Siis Suomesa ei oo pellavansiemenrouhetta...? Mulla ainaki on. :)

    VastaaPoista
  5. Ei ku oot ulukomaila joo.. En oo tienny. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu! Suomesta mentiin Saksaan ja siellä oltiin yli vuosi ja nyt oltu täällä Skotlannissa päälle viisi kuukautta. :)

      Poista
  6. Nyt tuli inspiraatio kasvissosekeittoon <3

    p.s. että mä vihaankaan termiä "omnom", melkein laittaisin sen kategoriaan ihQ:n ja LOL:in kanssa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kasvissosekeittoa meillä syödään yleensä ainakin kerran viikkoon. Tykkään niiiin kovin. <3

      OMNOMNOM on mulle lolcats -termi, eli sen kirjoittaminen jo aiheuttaa täällä nauruntirskahduksia. :D Kissat.. <3

      Poista
  7. Noita sun kokkailuja pitäis kyllä päästä ihan livenä maistamaan, näyttää huipputerveelliseltä. Mutta joo, onneksi tää haaste tuli nyt, kun oon muutenkin vähän kontrollissa syömisten kanssa, niin ehkä tulee jotain postauksen arvoistakin.

    Mä en oikein jaksa laittaa ruokaa, ja vedän aika paljon mutkia suoriksi ja se maistuu kyllä lopputuloksessa, aina. Joidenkin reseptiä orjallisesti noudattamieni kokkailujen kanssa olen onnistunut, ja niitä tuleekin sitten tehtyä tiheään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä ne aika pirun terveellisiä taitaa olla ja p*rkeleen hyviä! :D

      Tiiä vaikka saisit tästä kunnon inspiraatiota kokkailla. Hirveät paineet, kun muut näkee sun murkinat. :D Mä taas en osaa ollenkaan seurailla mitään reseptejä vaan päästä ja aika lennosta teen kaikki kokkaukseni. Riippuu mitä milloinkin on aineksia ja mitä justiinsa tekee mieli. Sitten onkin yhtäkkiä joku tietty kattila pesussa ja lennossa vaihtuu resepti taas toiseen. Valmiissa resepteissä ei oo muuten koskaan mulle ainekset kohdillaan, jotta niitä voisi edes noudattaa. :D Aina pitäisi soveltaa. No mä noita itte kehittelen sitten. Minä, entinen maailman surkein kokki, joka keitti kananmunatkin pohjaan. Pitkä matka on tultu. :D

      Poista
  8. Taas kyllä huomaa kuinka mielikuvitukseton kasvisruokailija oon :'D Oon jopa nyt ollut ylpeä ku oon salaattia lisännyt mun ruokaan tällä viikolla, mut näyttää kyllä aika köyhälle sun ruokia kattellessa :'D Itellä on kans tää sama haaste päällä. Surullista katseltavaa tulee olemaan xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :'D Mä ootan innolla sun surullisia ruokakuvia. :D :D

      Poista
  9. Hihii! :) Kiitos haasteesta, mäkin oon tän kerran saanu, mutta kadotin sen keneltä sen sain ja siks en tehnyt.. :D
    Ja siis haastavimmalta munkin mielestä jo silloin tuntu toi sukin mainitsema "kuvien panttaus" !! :D

    Mwah! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä, että sait toisen moisen niin pääset tekemään :D ja panttaamaan niitä ruokakuvia! ;)

      ISO mwah! <3

      Poista
  10. Ihan mielettömän hyvältä näyttää noi ruuat taas! Voi nam <3 Itekin yritän tässä epätoivoisesti kaapia kasaan samaa haastetta. Ruokia tulee kierrätettyä sen verran tehokkaasti, että viikossa tää homma ei onnistu mitenkään :D

    Jännä juttu muuten noi jälkiruuat. Tajusin sun postausta lukiessa, että en oo itekään syönyt jälkkäreitä pitkään aikaan. Ihan pelkkä ruoka itsessään riittää ja sitten aamulla/illalla herkuttelen rahkalla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullekin tässä vähän vesi herahtaa kielelle kun noita kattelee. :D Hih! Mulla oli ennen tätä semmonen vaihekin päällä, että tuli tehtyä niin paljon ruokaa, että niitä piti jo tunkea pakkaseen ettei tarvinnut kolmatta päivää syödä samoja sapuskoja. Siellä niitä nyt on kierrätettävänä! :')

      Mulla ei ole mitään muistikuvaa milloin olisin viimeksi syönyt jotain jälkkäriä. Mä luulen, että se on ollut joskus niinä aikoina, kun vielä söi jotain herkkuja, eli päälle kaksi vuotta sitten. :') Erilaisilla rahkavariaatioilla meikä herkuttelee sitten neljästi päivässä. :D

      Poista
  11. Kiitos, ainakin seuraavien päivien ruokalistalla on itte tehtyjä hampurilaisia joten tuli niistä mitä tuli niin kuvattua tulee. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vaan, mä jään kuola poskella oottelemaan sun hampparikuvia ja muitakin. :)

      Poista
  12. Mä vihaan sieniä. Siis niinkun Vihaan, oikeen isolla Veellä. Mutta. Silti olen löytänyt itseni jo kaks kertaa (!!!!) sieniosastolta tivaamassa myyjältä miksei niillä ole mulle portobelloja.

    Ruokakuvien voima on ihmeellinen :D

    VastaaPoista
  13. Yähh, miten sun vatsa kestää kasviksia?
    Oon kateellinen! Ite kun vedän parsakaalia niin ei kyllä kivalta tunnu sen jälkeen.. huoh. Huono ruoansulatus vai mikähän tässä on ongelmana kun ei voi edes kasviksia/marjoja ym muuta terveellistä syödä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kasvissyöjän vatsa kestää. ;) Toki esim. sipuli ja sienet on semmosia, mitkä turvottaa jonkin aikaa, mutta esimerkiksi parsakaalia ei mulla oo vaikeuksia sulattaa. :) Olen todella herkkävatsainen vähän sille sun tälle, mutta onneksi en näissä kasvissyöntijutuissa! Marjojen suhteen taas ei ole ikinä ollut ongelmaa vatsan kanssa.
      Sen olen huomannut ja ymmärtänyt, että oman vatsan toiminnan saa toimimaan huonosti ainakin sillä, jos syö liian yksipuolisesti. Jos pitkään syö vaan tiettyjä ruoka-aineita tai liian vähän tms. niin sen jälkeen vatsa helposti reagoi turvottelemalla ihan kaikkeen, mistä se ei ennen ollut moksiskaan.
      Mutta onhan kasviksissa ja marjoissa kuitua paljon ja se saattaa varmaan aiheuttaa ongelmia herkille. Tsemppiä temppuvatsan kanssa!

      Poista
    2. Mä oon huomannu että jos pureskelee ruoan kunnolla, siis ihan jauhaa suussa, niin ei ala turvottaan ja kerään ilmaa, sekä sulaa paremmin. Itellä on kans ollu ongelmaa just marjojen ja siementen kanssa...

      Poista
    3. Tuo on yksi hyvä pointti myös. Jos ei tosiaan ole mitään ns. todellisia yliherkkyyksiä, kannattaa tuo taito opetella. Ruokaa suositellaan pureskelemaan 12-22 kertaa ennen nielaisua. Ruoan pitäisi olla mahdollisimman nesteisessä muodossa ennen kuin se nielaistaan. Yksi hyvä keino on laskea ruokailuvälineet aina käsistä, jotta muistaa pureskella kunnolla!

      Ja minähän hotkin harva se päivä, tietoisesti kylläkin, eli täällä saarnaan mutta en toteuta omia oppejani. :D

      Poista
  14. Tuo aamiaisrahka lähti heti testiin! Ehkä täälläkin pian rahkastellaan päivällisen päälle :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä taas rahkasteltu heti aamusta. :D Ihan parasta rahkastella monta kertaa päivässä! :')
      Joko maistoit, mitä tykkäsit?

      Poista